Avelsmål

Utifrån sammanställningen i tidigare inlägg vill vi sätta upp mål för Calmigos avel för de nästkommande 5 åren.

Mål 1: Att fortsätta i liten skala med 1- 2 kullar per år.

Mål 2: Att fortsätta försöka få alla valpköpare att röntga höfterna på sina hundar.

Höftledsdysplasi är lurigt, trots att vi nästan bara avlat på A-höftade individer (någon B) har vi fått 2 valpar med HD grad C och 3 valpar med HD grad D och detta i olika kullar.  HD är ju inte enbart ärftligt utan påverkas även av andra faktorer men...

Mål 3:  blir att ta större hänsyn till syskon och övriga släktingars HD-resultat vid val av föräldradjur.

Navelbråck är visst vanligt hos hund men inte så trevligt. Trots att vi endast haft små navelbråck som inte behövts åtgärdas med operation så blir...

Mål 4: att inte para två individer som båda har syskon med navelbråck. Ibland kan det vara svårt att få fram den informationen men det är ett mål att försöka i alla fall.

Mål 5: Att verka för att fler valpköpare får möjlighet att SoR-godkänna sina hundar.

Mål 6: Att fortsätta ha valpträffar/kennelträffar och där ge tillfälle att prova på olika hundsporter.

Mål 7: Att fortsätta försöka få de flesta av våra valpköpare att mentalbeskriva sina hundar, helst vid 1-1,5 års ålder.

Mål 8: Att fortsätta ha god kontakt med alla valpköpare och utvärdera noga så man vet om ens avkommor fungerar väl i sina familjer och i samhället

Mål 9: Att i avelsarbetet försöka styra så våra kullars snitt på mentalbeskrivningen får lägst värdet 3 på socialitet, nyfikenhet/orädsla och lekfullhet och högst värdet 2 på aggressivitet.

Vi ser gärna ännu högre värde än 3 på ovan nämnda egenskaper
Så här ser Chantos MH ut och under det är Enyas. Två MH vi känner oss jättenöjda med:



Jaktintresse känns ganska orelevant eftersom det inte verkar stämma med verklig jaktinstinkt utan detta moment kanske mer mäter lekfullhet.


Mål 10: Att fortsätta hålla hög standard exteriört för att våra avkommor ska få sunda rörelser och kunna erhålla excellent på utställning.


Det får räcka med 10 mål. Att valpköpare tävlar och samlar titlar ser vi som en bonus. Jättekul!

Det var nog mest för mig själv som jag skrev ner detta, men kanske roar det någon att läsa :-)


Kommentarer
Postat av: Hagar med Zigge

Det roar mig :)

2012-01-18 @ 15:51:35
Postat av: pi

Låter som väldigt vettiga och bra avelsmål. Mycket seriöst.

2012-01-18 @ 18:35:35
Postat av: Maria Holmgren

Oj, vad fort tiden går. Fem år sedan redan. Jättevettiga mål tycker jag. Jag tittade på en del filmer från Bolibompa. Va söt Dina är och vad kul att ha en perro som tv-stjärna.

2012-01-19 @ 07:58:54
URL: http://www.bellamigo.se
Postat av: Åsa

Åh, vilka bra mål Ulrika. Du jobbar verkligen seriöst med din hundavel. Tråkigt att du inte kommer till Sätra Brunn. När jag såg Chantos MH (jag har förstås tittat på det ett antal gånger tidigare också), så kände jag mig så nöjd med att han är pappa till min F-kull. Ruffa är inte MH testad, men jag tror att hennes MH skulle bli väldigt likt Chantos (fast det kan man ju aldrig veta - en del säger ju när de ser MH resultatet att de inte alls känner igen sin hund...). Fantastiskt bra uppställning av avelsmål i alla fall.

2012-01-23 @ 07:54:11
URL: http://www.perrotrizza.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0