Vattensvans och jogginghund

Vattensvans kallas något som våra hundar kan råka ut för om de blir kalla av att t ex bada tidigt på våren eller om de blivit blöta och sedan ligger kallt. Det kan uppstå av andra orsaker också men just detta har hänt flera av våra hundar. Det som händer är att muskler och nerver i den bakre delen av ryggen blir nedkylda och då blir svansen tillfälligt förlamad. Den första som råkade ut för detta var vår Moya. Vi var ute och campade i vildmarken någonstans och hon badade och blev sedan liggande för utomhus och blev kall. Vi trodde hon hade brutit svansen men när jag ringde en väninna som är veterinär så trodde jag hon skämtade när hon sa att det fanns något som hette vattensvans. Detta var när Moya var ca 1 år gammal så det är ganska länge sedan nu. Sedan har jag inte tänkt på detta förrän Dinas husse ringde för ca 1 år sedan och sa att hon uppträdde så konstigt. Även Dina hade badat och blivit kall under natten då hon inte hunnit torka ordentligt. Nu verkade hon ha ont i bakdelen och höll sin lilla svans rakt nedåt. Dina har ju stubbsvans men även en hund med stubb kan alltså drabbas av detta.
Sen tror jag även att Dita verkade ha en släng av detta för något år sedan - visst var det så, Biggan?

Och så härom dagen ringde Dollys matte och berättar samma sak. Dolly har badat och morgonen efter hänger svansen. Den tredje eller fjärde av våra hundar som får detta! Är det någon mer som har erfarenhet av detta? Det verkar ju inte vara något farligt och vet man om det så kan man se till att förebygga så det inte händer igen men är det vanligt tro?

Tidigare om åren har jag joggat väldigt mycket och jag och Moya jobbade in ett jättebra samarbete i joggingen. Sen har jag liksom legat av mig lite ..hm... men idag fick jag för mig att ta upp denna underbara vana igen så på med löparskor och ge Moya leksaksringen i munnen (som hon håller hela rundan) och så iväg. Jag vet att man inte ska jogga när man är pollenallergisk och luften är FULL av just pollen men det är mycket man inte ska... Det var så skönt och härligt! Moya kom precis ihåg hur vi brukar göra och vilken runda vi brukar springa :-) Hon var så stolt, min lilla joggarkompis :-) Men en sak var konstig - förr kommer jag ihåg att Moya fick växla mellan att galoppera och trava men idag travade hon bara hela tiden ;-/ Undrar vad det kan bero på... ;-)

Nu har Sancho fått en egen sida på vår hemsida och vi har lagt ut fler bilder på Nicke på hans sida.

Vi väntar fortfarande på höftröntgenresultat från e-kullen. Tänk att det kan ta så lång tid ibland!

Kommentarer
Postat av: Lina & Dolly

Hej!



Nu har vattensvansen gått över för Dolly. Hon hade väldigt problem när hon blev glad för då började hon att vifta på svansen fast det gjorde ont annars var hon lika glad och galen som vanligt! :)

Kram Lina & Dolly

2011-04-27 @ 09:46:08
URL: http://thelifeofdolly.blogg.se/
Postat av: Susanne och Ella

HEjsan,

Ella fick vattensvans efter en kall helg på båten i oktober 2008, lång promenad och bad. Därefter ligga på däcket och vakta båten, resulterade i vattensvans. Massage och värme blev vi då rekommenderade. Hörde från någon att även stress kan utlösa vattensvans, men vet inte riktigt om jag tror på det.

2011-04-27 @ 20:58:29
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Petra & Merci

Hej på dej !

Här har vi också haft vattensvans.Det var Lufsen som drabbades för några år sedan. Efter att ha rullat sej i icke önskvärt material i skogen så kunde jag inte ta in honom i huset.Utan spolade av honom utanför med vattenslangen.Kallt vatten. Dagen efter kunde han inte lyfta sin svans. Plutten. Vi väntade bara ut det efter konsultation med vet,Och inom en vecka var det bra igen. Har en bekant vars hund är jättekänslig för att bada kallt. Drabbas alltid av vattensvans då. Kan det vara individuellt hur känsliga de är kanske. Kram Petra

2011-04-28 @ 14:25:39
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Åsa

Hej!

Vi har aldrig haft nga problem med vattensvans trots att hundarna ibland hoppar i bland isflak. Om man inte vet om att det finns ngt som heter vattensvans så blir man säkert otroligt orolig. Första gången jag läste om vattensvans trodde jag att det var ett skämt.. Det är ju tur att det går över.

Vad söta foderkillarna är!

Åsa

2011-05-01 @ 21:58:30
URL: http://www.perrotrizza.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0