Sancho prcd-PRA clear!

Vår avelshane Ramita de Palma Juan Sancho
HD A, ögonlyst ua, NAD-free och nu även prcd-PRA clear!
 
Och så här fina valpar har han blivit pappa till i kennel Solhems: www.solhems.com
Eftersom båda föräldrarna är fria från både vingelsjuka(NAD) och prcd-PRA(ögonsjukdom som kan göra hunden blind) blir hela denna kull fri från dessa anlag och behöver inte testas ens inför eventuell avel :-)
Sancho är beige och vit med svarta pigment och hans fästmö Chica likaså. Den beiga färgen hos perron är mycket fascinerande tycker jag! Två beiga perros kan bara få beiga valpar. Men ibland kan det vara svårt att veta om en perro är brun eller beige eftersom många bruna perros blir blekta i färgen. Det bästa sättet att avgöra färg är att se hur de ser ut som valpar. Då har de sin ursprungliga färg. Den beiga färgen kan i alla fall bli många olika nyanser från ljust gräddbeige till mörkt guldbeige och valparna kan ha vita tecken. Nos och andra pigment, såsom runt ögon och läppar, kan bli antingen svart eller brunt. Den här mörkaste beiga killen på bilden verkar få svart pigment. Blir han urläcker eller!?
Jag tror det finns hanvalpar kvar att tinga i kullen som finns i Göteborg.

Kommentarer
Postat av: Maria och Sasha

Tack för att du skrev om den beige färgen, för jag har gått och funderat på om den egentligen är en variant av brun. Men den är alltså en egen färg. En fråga som då uppstår i mitt huvud är att det väl står att i rasbeskrivningen att perron kan vara vit, brun eller svart. Hur blir det då med de beige? Var kommer de in? Jag tycker för övrigt att de beige är URLÄCKRA. Sancho är SÅÅ snygg!
Dessutom vill jag önska dig krya på dig (jag läste om Rottisolyckan här ovan) - fy vad ARG man blir!!)
Hälsningar Maria (vars dotter träffade din son i Stockholm i lördags :) )

2013-12-02 @ 16:39:35
Postat av: Ulrika

Hej
Ja, kul va att våra barn träffas Maria! Tack för kryapåmighälsning :-)
Jag funderar på att skriva om perrons färger på min hemsida...beige är egentligen ingen egen färg utan en beige hund är antingen genetiskt svart eller genetiskt brun. Genen för beige gör bara så att den svarta eller bruna färgen inte visas i hårstrået. Därför kan en beige hund ha både svart eller brunt pigment. Man ser ofta på huden vilken färg det är också. Vit färg har rosa hud, brun har ljusbrun/beige och svart färg har gråsvart/blåaktig hud. så även på den beiga hunden kan man se att den har dessa färger på huden. Om en beige hund har vita tecken har den rosa hud under dessa...

2013-12-04 @ 20:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0