Utställning - suck!

Ja, varje gång jag har varit på utställning så känner jag likadant; det är inte min grej! När man har uppfödning så är det ju så att man måste, men det är INTE min sport. Tacka vet jag agility och rallylydnad. Men som sagt, ibland måste man och faktum är att jag glömmer bort mellan gångerna hur tråkig och konstig jag tycker att sporten är.
Det enda lilla som är roligt det är att träffa trevligt perrofolk runt ringen och se fina hundar :-) 

Jaja, nog om detta. Gårdagens stora utställning i Eskilstuna var ingen höjdare resultatmässigt för Calmigos heller. Den här domaren (en stor, lite burdus karl) var väldigt noga med att hundarna inte fick backa undan från honom när han skulle känna på dem. Så då var det ju kört för Moyas del. Först hälsade hon och nosade på domarens hand men hon backar alltid undan i själva ögonblicket när domaren precis ska ta i henne, för att sedan stå stilla och han får titta på hennes tänder och känna igenom henne. Hon fick mycket fin kritik och domaren tyckte hon var en mycket kraftfull och fin tik. Men så sa han att "trots att det är en jättefin tik så får man faktiskt inte backa undan för mig så det blir bara ett Good". Suck! Det sämsta hon någonsin fått. "Du måste ju ÖVA" sa den för övrigt mycket trevliga domaren. "Jaja jag vet", svarade jag, men det kommer jag ju inte göra i alla fall....

Övriga hundar då...
Dita fick reserv-cert och blev bästa tik 4 (hon behöver sitt tredje cert för att bli champion, så det var ju bara retsamt)
Theo fick KEP (backade undan tre gånger och då tyckte inte domaren att vi skulle "bråka" mer med honom som är så pass ung)
Musse very good (för kort päls för dagen)
Enya very good (tror jag)
Cima excellent (tror jag)

Bir blev en finsk tik - kommer ej ihåg vad hon hette och Bim blev ingen. Zigge var anmäld till utställningen men de fick förhinder och kunde inte komma. Jag tror att Bim-platsen var reserverad till honom ;-), eller hur Hagar.

Men dagens behållning var ändå att vår inköpta hane Nicke (LaSirenitas Aquarius) blev Bir-valp med superkritik och HP. Vilken hund! Vilken utstrålning! och så cool och social och trevlig! Jag blir alltid lika hänförd när jag träffar honom.

Bilder på samtliga hundar kommer inom kort...

Kommentarer
Postat av: Susanne och Ella

Hejsan,

Så himla tråkigt att jag inte kunde komma ner till er valpträff, men ibland fungerar det inte. Håller med dig om utställning. Det tilltalar inte mig direkt heller. Nu har jag ju bestämt mig för att ställa i helgen, men vi får se hur det går. Har ju träffat Gerhard O'Shea som har en härlig attityd till utställning. Enligt honom har det inget med hundens menatlitet eller annat att göra, utan enbart förväntning på personen som kommer fram. Har du som förare "fel attityd" och hunden inte är "tränad" för utställning kommer hunden inte gilla personen/domaren. Med tränat menar jag vare sig du går på kurs eller ställer flera gånger. Blir förväntan rätt så får hunden en bra "attityd". På Gerhards kurs finns både mycket sociala hundar och lite mer skygga och en skygg hund kan göra jättebra ifrån sig i ringen medans den sociala eller tom översociala hunden helt fryser/backar eller allmänt har en "dålig" förväntan på mötet med domaren. Mycket tydligt för betraktaren.



Men utställning kan ju de som gillar det hålla på med, sedan kan ju vi andra gästspela där för att få en bedömning eller två :)

2011-08-23 @ 20:56:49
URL: http://caramella.eldea.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0