Ingen trevlig skogspromenad..

I går var en härlig dag men tyvärr blev det ingen trevlig skogpromenad för mig, Elina och hundarna. Först gjorde Mira illa sig i tassen och vi stannade och jag undersökte den men hittade ingen tagg eller så så antagligen sträckte hon sig eller stukade sig.

Så fort vi började gå igen säger Elina att det kommer två hundar! Plötsligt var en lös schäfer och en boxer hos oss. Vi hann inte reagera för de kom bakifrån. Ingen ägare såg vi...

Moya blev livrädd och sprang iväg med schäfern bakom sig och Mira gick fram och nosade på boxern. Jag tänkte att jag säger inget så går det säkert  bra om de bara får nosa av varandra lite, men icke! Boxern kastar sig över Mira som ger sig direkt och lägger sig på sidan och skriker högt. Jag skriker NEJ så högt jag kan (jag hade alldeles ont i halsen efteråt) men ingen reaktion. Då försöker jag för allt jag är värd att få tag på bakbenen på boxern som alltså fortsätter att bita i Miras nacke trots att hon ligger under. Boxern slinker ur mitt grepp 3 gånger och far på Mira alla gångerna med förnyad kraft. Mira skriker och skriker! Till slut får jag ett ordentligt tag om boxerns ljumskar och lyfter upp dens bakdel så den inte kan göra något mer. Så står jag en stund och sen kommer en man och en kvinna springandes och jag säger att de ska koppla boxern. De tar hand om den och då kommer schäfern tillbaka. Han verkar vänligt sinnad som tur är.

Vi gick iväg och började leta efter Moya som gömt sig en bit bort och blev jätteglad när vi kom ifatt henne. Vi fick anstränga oss för att vara glada för att inte spä på den obehagliga känslan hos hundarna.

Vi gick raskt tillbaka till bilen för att undersöka Mira ordentligt men som tur är blödde hon ingenstans. Sällskapet med schäfern och boxern kom tillbaka och jag pratade lite med dem. Det var nog tur att det gick så pass bra som det gjorde. Nu får vi hoppas att Mira inte tagit men av det som hände men hon verkade inte speciellt skärrad när vi kom hem. Hon haltar dock rejält på vänster fram men det hände som sagt precis innan.

På kvällen spelades scenen upp om och om igen i mitt huvud. Jag blev nog mer skärrad än jag kände igår direkt efter händelsen. Det var så läskigt att boxern inte gav sig trots att Mira låg under henne....


Kommentarer
Postat av: Petra

Men fy vad olustigt.Helt otroligt vilka krafter man får i sånna situationer ändå.Hoppas verkligen att det inte påverkar Mira framöver.Kramar till er Petra

2010-10-12 @ 14:38:08
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Susanne och Ella

Stackars, stackars Mira, Tur att du/ni höll er kalla när det väl gällde, så ni inte överförde rädslan på hundarna. Tänk att det kan gå så fel, man vill ju så gärna tro att alla lösa hundar kan uppföra sig.

Hoppas ni får några härliga höstdagar i skogen

kram



Susanne och Ella

2010-10-13 @ 15:37:59
URL: http://caramella.eldea.se
Postat av: Anneli

Usch vad läskigt..tur att det gick bra ändå och inga skador. Har varit med om liknande 2gånger och det är samma hund som gjort attackerna en gång mot Zara, då hade hunden munkorg som tur va..och i sommras på Wilma som var snabb nog och kom ur greppet. Peter fick in en rejäl spark på den anfallande hunden..man blir faktiskt mer rädd efteråt än när det händer. Tur att Mira klarade sig:)

2010-10-18 @ 10:10:43
URL: http://www.la-sirenitas.se
Postat av: Tuula

Skönt att höra det har gått bra med hundarna. Fruktansvärt otäckt att vara med om. Tur du fick krafter att ta bort boxern till slut, de är rejäla kraftpaket dessa hundar.

2010-10-22 @ 14:01:14
URL: http://www.perroflickorna.se
Postat av: Kickan

Hej fy o fy det är inte kul när det händer såna saker,skönt att du fick bort honom..vi ska väl tro att både Du o Mira kommer över det fort,och får fortsatta fina höstdagar i skogen Kram Kickan &Carizma

2010-10-22 @ 16:36:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0